Loading...

donderdag 29 september 2016

Vroeger gingen we naar de Hollandse school.

De Hollandse school. Een begrip in de voetbalwereld. Een speelwijze die je overal kan toepassen. Trainers kwamen vanuit Nederland om de buitenwereld te laten zien hoe mooi het systeem was. Iedereen in de jeugd speelde zo. Buitenspelers die de achterlijn halen en spitsen die de bal er simpelweg inkopte. Middenvelder die doorschoven en nog een echte nummer 10. Ik hou daar van. Acties, loopacties, lange ballen en altijd vanuit de organisatie voetballen. Het is wat de speelwijze zo mooi maken. Backs kwamen sporadisch op zodat de vleugels vleugels konden krijgen. De Overmarsjes, de Zendens van deze wereld en zelfs spelers zoals Van der Meide. Spitsen zoals Kluivert en Bergkamp. Echte nummers 10 zoals van der Vaart in zijn beste dagen. Slopers zoals Pitbull Davids. Verdedigers zoals Boomlange Stam met voetballer Frank de Boer ernaast. De Hollandse school glorieerde zoals in zijn beste dagen. De gouden jaren 70 en het spel van 88. Ik was nog maar 2. Wist ook niks. Laat staan dat ik ook maar iets had meegekregen. Er staan boeken op mijn plank van die periode. Ik lees ze graag. Nemen me mee naar een tijd dat voetbal eigenlijk heel simpel was. Is dat het nu niet meer dan? Ja ik vind van wel. Hoe mooi de school ook ontstond, hoe lelijk die weer met de grond gelijk werd.

Het begon voor mij al op het EK 2000. Italie is zoals gewoonlijk weer eens te sterk gebleken en dat zal iedereen nog wel zijn bijgebleven. De gemiste strafschoppen in de regulie, de gemiste in de reeks. De rode kaart en de net niet kansen. Ik kan het dromen. Het was wel een mooi EK. 25 juni was daarvan de mooiste. Kluivert die 4x scoorde. Al had er 1 ook op de naam van Govedarica kunnen staan. De speler in de Nederlandse competitie die compleet werd afgedroogd. Het hele team werd afgedroogd. Ik kan die wedstrijd dromen. Waar ging het dan mis met de Hollandse school als ik er zo positief over ben? het ging mis bij Boudewijn Zenden. Niks dan lof voor voor Boudewijn. Prachtige carriere bij clubs als PSV en Chelsea. Het was ook niet zijn schuld, Het was de schuld van Rijkaard die hem van een linksbuiten naar een linksback probeerde om te toveren. Daar is waar voor mij de afbraak van de school begon. Spelers neerzetten op posities waar ze eigenlijk niet thuis horen.

Wat is dat dan toch? Waarom moet je met een linkspoot op rechts en een rechtspoot op links. Kijk bijvoorbeeld naar Ajax. je ziet spelers zelden nog de achterlijn halen. Het geniale plan van Peter Bosz om Sinkgraven linksback te zetten werkt misschien tegen laagvliegers, maar op internationaal niveau kan het gewoon echt niet. Spitsen moeten tegenwoordig multifunctioneel zijn. Echte nummers 10 verhuizen naar een plek aan de buitenkant, zodat ze met balverlies geen meters hoeven maken. Dat snap ik opzich nog wel, maar dat werkt niet als je zelf de ploeg met balbezit bent. Zet er 2 spelers constant op en de nummer 10 gaat nooit aan spelen toekomen. Echte nummers 10 renderen alleen met de punt naar voren. Je kan natuurlijk ook de naam van Iniesta dragen. Dan maakt het niet uit waar je speelt. Helaas zijn we dat niet allemaal.

Er word vaak beweerd dat de school zijn deuren heeft gesloten, Directeur Wiel Coerver zal zich samen met rector Michels afvragen waarom we van school zijn gestuurd. Is er dan niemand meer die zich wil vastketenen aan de fundering van de tactiek? Al deze aanpassingen op de methode van de Einstein van het voetbal. Waarom vraag ik me af. Met het plan Cruijff dacht ik dat we langzaam weer terug zouden gaan naar de basis. Jonk zou een leraar zijn op de school waar hij ooit de leerling was. De Koning die het lintje doorknipt bij de heropening. De oude directeur laat vanuit de voetbalhemel een traantje. Meedoen in Europa! Meedoen in het moderne voetbal! Het mocht helaas niet zo ver komen. Met het overleden van Johan verdween ook het laatste beetje hoop. De Hollandse school heeft voorgoed zijn deuren gesloten.

Let vooral op het vrolijke deuntje!

https://www.youtube.com/watch?v=sb-X5Cv90uo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten