woensdag 3 juli 2013

Een zomer om nooit te vergeten.

Normale mensen gaan op vakantie. Normale mensen nemen vrij van hun werk. Normale mensen vergeten in de zomer even alles om hun heen. Ik niet. Ik moet elke dag kijken wat er gebeurt in wereld van het voetbal. Wanneer begint de voorbereiding? Wanneer is de eerste competitie wedstrijd,en tegen wie? Welke speler gaat van welke club naar nieuwe club? Welke speler keert terug op het oude nest? Krijgen we een trainerscarrousell? Allemaal vragen die mij ontzettend bezig houden op een zomerse dag. Dat het regent buiten,vergeet ik even. Net zoals ik vergeet om me bezig te houden met dit soort zaken,dat ik niet boven heb beschreven. Want ik ben rustig. Het maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit. Net zoals bij mijn favoriete club Ajax,gebeurt er helemaal niets. Terwijl iedereen zich druk maakt over waarom wij niet achter Maher zijn aangegaan,zit ik hier ontspannen te wachten op het einde van een nog te beginnen seizoen.  Wetend dat een nieuwe,4de kampioenschap,heel dichtbij is.

In dat stukje beschrijf ik mijn gevoelens ten opzichte van deze transferzomer. Mooi woord,transferzomer. De periode tussen juni en september,waar van alles kan gebeuren. Er gebeurt ook van alles,vooral bij PSV. De grootste aankoop van deze zomer is natuurlijk Adam Maher,gekomen van AZ voor een bedrag van 6.5 miljoen. Dit is exclusief bonussen en wedstrijdpremies die kunnen oplopen tot een heel hoog bedrag. natuurlijk gaat TD Brandts dat tegenspreken,maar zo was het ook met Narsingh! Nu is er zelfs sprake van dat een externe investereerder een deel van de kosten op zich gaat nemen. Dat betekend dat PSV niet het volrecht over Maher gaat hebben,en als er in de winter een club komt voor 30 mil,hij gewoon weg is. Want dat is namelijk wel wat een investeerder kan bepalen! Kijk maar naar Falcao, een speler van Atletico Madrid. Door de belastingschuld van Atletico was men genoodzaakt om zijn transferrechten te verkopen aan investeerders van buitenaf. Het enige wat zij willen is zo veel mogelijk verdienen. Nu kon hij naar grote clubs als Chelsea en ga zo maar door. In plaats daarvan zit hij nu bij AS Monaco,die een vermogen betaalde aan de club en de externe geldschieters. Arme Falcao heeft niks te zeggen en moest wel tekenen. Niet tekenen betekend nog een jaar bij Atletico,want het aanvechten van transfers kennen ze niet in Spanje. Deze arme jongen speelde liever Champions league dan geen Europees voetbal,maar heeft in deze kwestie bijna niks te zeggen. Met pijn in zijn hart nam hij afscheid van de club,tranen vol ongeloof vloeiden over zijn wangen.Wetend dat hij een pion is zijn eigen spelletje. Zo kan het Maher ook vergaan.

Arme Cocu. Gevangen in een web vol rare spelletjes, gespeeld door meesterbrein Brandts. Cultuurbewakers kent PSV bijna niet. Die zouden nog de mogelijkheid hebben om toch een klein beetje in te grijpen. Ook mensen zoals V.D. Kerkhoff zouden graag kampioen worden,maar niet ten koste van alles. Het lijkt erop dat PSV alles er aan gaat doen om kampioen worden. Spelers worden voor hele rare bedragen verkocht aan clubs met geld en komt een hele nieuwe selectie die het verlangen van de supporters,maar vooral van de directie moet vervullen. Lens,Mertens en Pieters leverde 22 miljoen op. Van Bommel stopt en Hutchinson mag transfervrij weg. Dat zou dan worden opgevuld met wel aanvullende spelers zoals Maher, maar ook met eigen jeugd. Locodia en Depay waren al aan bod geweest en het is te hopen dat Cocu geen vervangende spelers krijgt op die positie,zodat hij ze gewoon kan laten beginnen. Zometeen is Brands nog zo gek om dure spelers te halen voor die positie! Wat zal die arme Cocu dan balen. Om de haverklap lijkt er een ander beleid te ontstaan en ze zijn dan ook op weg om de meest gehate ploeg te worden in Nederland. Dat verdient geen enkele club,maar zeker Cocu niet.

En bij Ajax? Ook vandaag niks gebeurt. Hou ik wel van.

Alles en niks kenner.
Dirk Lammers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten